افرادی بسیار زیادی هستند که از دندانپزشکی ترس دارند و البته این مورد طبیعی هست .در دندانپزشکی ابزار و وسایل زیادی وجود دارد که برای جراحی ،کشیدن دندان و... استفاده می شود .امور دندانپزشکی نظیر تراشیدن دندان ،کشیدن و... درست در مقابل چشم فرد و در داخل دهان  انجام می شود و این خود بر ترس افراد اضافه می کند.اما برخی افراد ترس بیش از حد (فوبیا )دارند.

ترس از دندانپزشکی  می تواند ریشه در تجربه های بد دندانپزشکی داشته باشد .برای مثال برای خود من پیش آمده است که دندانپزشکی به اشتباه دندان سالم را به جای دندان خراب کشیده است.و یا در مطب دیگری مواد بی حسی بر روی دندان جواب نداد و کشیدن دندان توئم با درد شدید و دردناکی بود .البته ترس می تواند عوامل غیرمستقیمی نیز داشته باشد. برای مثال ممکن است از کسی شنیده باشید که انجام دندانپزشکی توئم با درد زیادی است و یا تصویر و عکسی در فضای مجازی دیده باشید و این بر ترس شما بیافزاید.

چطور با درد دندانپزشکی کنار بیاییم؟

اول از همه خودتان باید با پزشک همکاری کنید .باید بدانید که در واقعیت درد از خود ترس بسیار کمتر است.در واقع آمپول بی حسی همه کار را انجام می دهد .استراحت خوب قبل از دندانپزشکی ،پوشیدن لباس راحت و نوبت اول صبح راهکارهایی هستند که در راحتی انجام دندانپزشکی موثر هستند .یک جلسه مشاوره قبل از دندانپزشکی برای آشنایی با محیط برای افرادی که فوبیا و ترس زیاد دارند بسیار موثر است .برای کودکان آوردن اسباب بازی و یا دادن کادو از طرف دکتر بسیار موثر و آرامش بخش است.

در صورتی که نیاز به چندین جلسه دندانپزشکی دارید سعی کنید ابتدا از کارهای آسان نظیر جرم گیری و پر کردن دندان شروع کنید.همچنین فاصله طولانی بین جلسات دندانپزشکی ترس را افزایش می دهد .سعی کنید تعداد فاصله بین مراجعاتتان کوتاه باشد .

حتما سعی کنید با پزشک کمال همکاری را داشته باشید.همکاری با پزشک در کیفیت و سرعت کار نقش بسزایی دارد.در صورتی که ترس زیادی دارید قبل از انجام کار به پرشکی بگویید که ترس دارید.

همواره سعی کنید تا وقتی پوسیدگی دندان کم هست دندان را ترمیم کنید و نگذارید کار به جاهای باریک بکشد.

و در نهایت باید عرض کنیم که  تلقین مثبت همواره موثر می باشد.به خود تلقین کنید که ترس از دندانپزشکی طبیعی هست و پس از چند دقیقه عادت خواهید کرد.توجه داشته باسید که ما به دندانپزشکی مراجعه می کنیم چون دندان های سالم تری داشته باشیم و در آینده درد بیشتری را تحمل نکنیم.

در کنار عوامل ذکر شده عواملی بیرونی نیز هستند که در ترس و روحیات بیمار تاثیر بالایی دارند.محیط مطبی که برای دندانپزشکی مراجعه می کنید بسیار مهم است .طبیعی هست که درمانگاههای شلوغ  که تعداد زیادی بیمار دارند خود به خود باعث ایجاد استرس و ناآرامی در بیمار می شوند.شلوغی مطب،سروصدای زیاد،مراجعین ناراضی و عصبانی ،عدم وقت دهی مناسب ،نامرتب بودن و کثیف بودن محل و... موجب می شود که افراد احساس ناخوشایندی داشته باشند .همچنین محیط مطب آرام ،پرسنل خوش اخلاق موسیقی،وجود گل و گیاه و پزشکی که وقت کافی برای بیماران می گذارد همه به آرامش بیشتر مراجعه کننده کمک می کند.

نوبت دهی آن لاین

در صورت درخواست وقت دهی آن لاین و یا وجود هرگونه پرسش و سوالی از طریق این فرم می توانید اقدام نمایید.

ممنون از زحمتاتتون  .

personنیکو

از کیفیت کار بسیار راضی هستم .

person عماد

کار خانم دکتر عالی و بی نظیره ممنون از زحماتتون .

person مریم