روش درمان دندان درد، آرام کردن درد دندان

روش درمان دندان درد چیست ؟ عوامل متعددی می توانند در بروز دندان درد مؤثر باشند. از  دلایل ابتدایی مانند گیر کردن خوراکی در لثه گرفته تا شکستگی دندان ها و یا وجود عفونت باکتریایی.

برخی اوقات ممکن است با تحریک شدن موقت لثه، دچار دندان درد شوید. اما اگر دندان درد شدید است و قطع نمی شود، نیاز است تا به دندانپزشک مراجعه شود و مشکل آن برطرف شود. در این صورت از بروز مشکلات احتمالی در آینده پیشگیری خواهد شد.

دندان درد چیست؟

دندان درد معمولاً در داخل یا اطراف دندان ها احساس می شود. اگر دندان درد ناشی از تحریک جزئی و موقت لثه باشد، می توان آن را در خانه به راحتی درمان کرد.

اما دندان درد های شدید تر و جدی تر ممکن است ناشی از مشکلات و بیماری های دهانی باشد. این نوع درد ها خود به خود بهبود نمی یابند و معمولاً باید توسط دندانپزشک درمان شوند.

چرا دندان درد من بسیار شدید است؟

داخل دندان شما شامل مواد نرمی است که پر از رگ های خونی، اعصاب و نیز بافت ها می باشد. این اعصاب در واقع از حساس ترین اعصاب موجود در بدن ما هستند. بدین ترتیب اگر این اعصاب به هر طریقی تحریک یا دچار عفونت شوند، درد شدید دندان شروع می شود.

دندان درد چه عللی می تواند داشته باشد؟

• دندان درد با هر شدتی می تواند ناشی از عوامل زیر باشد:
  • پوسیدگی دندان
  • دندان آبسه کند (عفونتی که در مرکز دندان ایجاد می شود)
  • شکستگی دندان
  • دندان پر شده و آسیب دیده
  • حرکاتی که می توانند دندان ها را فرسوده سازند. مانند فشردن دندان ها، جویدن طولانی مدت یا ساییدن دندان ها.
  • لثه های عفونی
  • بیرون آمدن دندان از لثه
  • کشیدن دندان (مانند دندان عقل)

دندان درد چه علائمی دارد؟

درد دندان ممکن است به صورت ثابت، دارای ضربان یا تیز باشد. در برخی افراد نیز، با فشار آوردن به دندان، درد احساس می شود (مانند گاز زدن و جویدن).

• لثه متورم اطراف دندان
  • ترشحات از دندان عفونی

اگر در کنار احساس درد، در تنفس و بلعیدن دچار مشکل شدید، حتماً با دندانپزشک خود تماس گرفته و مشکل خود را در میان بگذارید.

آیا دندان درد من خود به خود از بین خواهد رفت؟

بعضی از دندان درد ها که معمولاً در اطراف دندان حس می شوند و نه در داخل آن، با گذشت زمان بهبود می یابند.

درد که ناشی از التهاب و تحریک موقت لثه می باشد و لثه قرمز می شود، با رعایت برخی نکات پس از چند روز برطرف می شود. در این زمان سعی کنید تا با دندان حساس نجوید و همچنین مراقب باشید تا خوراکی به ناحیه ملتهب آسیب نرساند.

سعی کنید غذاهای نرمی مانند تخم مرغ و ماست میل نمایید. اگر دندان تان شدیداً حساس است، از خوردن غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد بپرهیزید.

دندان درد را چگونه در خانه درمان کنیم؟

برای تسکین موقت یا دائم دندان درد، می توان کار های زیر را انجام داد:

دندان های خود را با آب نمک گرم شست و شو دهید. بدین صورت که نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و دهان خود را با آن بشویید.

آب نمک به عنوان یک ضدعفونی کننده عمل می کند. به لا به لای دندان ها نفوذ کرده و با از بین بردن باکتری ها، از التهاب آن می کاهد.

دهان خود را توسط پر اکسید هیدروژن بشویید. پر اکسید هیدروژن (محلول 3%) یک ضد التهاب است و باعث کاهش التهاب و به دنبال آن کاهش دندان درد می شود. برای این کار پر اکسید هیدروژن را با آب (به مقدار مساوی) مخلوط کرده و دندان های خود را با آن بشویید. مراقب باشید تا این محلول را قورت ندهید.

استفاده از کمپرس سرد می تواند مؤثر باشد. مقداری یخ را در حوله قرار دهید و آن را به مدت 20 دقیقه بر روی ناحیه مورد نظر بگذارید. سعی کنید هر چند ساعت یک بار این کار را تکرار کنید.

بسیاری از مسکن های موجود در بازار که بدون نسخه می توان آن ها را تهیه کرد در کاهش التهاب و دندان درد مؤثرند.

از این رو می توانید داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن یا آسپرین را تهیه کرده و استفاده نمایید. مصرف استامینوفن نیز می تواند در این زمینه کمک کند.

همیشه به یاد داشته باشید، هرگز به کودکانی که دارای سن زیر 16 سال هستند، آسپرین ندهید. برای کودکان می توانید از تیلنول به عنوان جایگزین استفاده نمایید.

هنگامی که برای دندان درد به دندانپزشکی مراجعه می نمایید، چه اتفاقی می افتد؟

اگر دندان درد شما شدید باشد و مشکل جزئی نباشد، با درمان های خانگی قابل درمان نیست و باید به دندانپزشک مراجعه کنید. در این صورت بهتر است تا با دندانپزشک خود تماس بگیرید و از او بخواهید تا شما را معاینه کند.

در مطب دندانپزشکی، دندانپزشک سابقه شما را بررسی خواهد کرد. سپس سوالاتی خواهد پرسید مانند:

محل درد کجاست؟

دندان درد کی شروع شد؟

شدت درد چقدر است؟

درد تیز است ثابت است یا ضربه ای؟

چه چیزی درد را شدید تر یا آرام تر می کند؟

چه مسکن هایی استفاده کرده اید؟

و سوالاتی از این قبیل تا با نوع دندان درد شما بیشتر آشنا شود.

سپس دندانپزشک به معاینه ناحیه درد و دندان خواهد پرداخت.

وی دندان، دهان، فک، زبان، لثه ها و دیگر نقاط مربوط را بررسی خواهد کرد. به احتمال زیاد از دندان و فک شما عکس برداری خواهند کرد تا علت درد شناسایی شود.

در آخر پس از تشخیص مشکل و علت دندان درد شما، به درمان آن می پردازند.

دندانپزشک چگونه دندان درد را درمان می کند؟

روند درمان کاملاً به علت دندان درد شما بستگی دارد. اگر به علت پوسیدگی، حفره ای در دندان شما ایجاد شده باشد، دندانپزشک آن را پر کرده یا در صورت لزوم دندان را می کشد و نوع مصنوعی آن را جایگزین می کند.

اگر دندان درد شما به دلیل وجود عفونت در ناحیه اعصاب دندان باشد، ممکن است دندانپزشک از روش کانال ریشه استفاده کند. باکتری هایی که وارد این فضا در داخل دندان می شوند، باعث بروز چنین مشکلاتی می شوند.

اگر تب داشته باشید و نیز فک شما متورم شده باشد، ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز پیدا نمایید.

در این صورت دندانپزشک تشخیص صحیح را خواهد داد. قسمت کوچکی از یک خوراکی می تواند زیر لثه گیر کند و عفونت ایجاد کند. در این حالت، دندانپزشک می تواند محل عفونت را تمیز کند و یا درمان پریودنتال یا همان لثه را برایتان تجویز کند.

چگونه می توان از بروز دندان درد جلوگیری کرد؟

بیشتر دندان درد ها با رعایت بهداشت دهان و دندان قابل پیشگیری اند. چرا که اکثر دندان درد ها به علت پوسیدگی یا عفونت ایجاد می شوند. برای جلوگیری از دندان درد بهتر است تا کارهای زیر را انجام دهید:

1. دندان های خود را 2حداقل بار در روز با استفاده از یک خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  2. کشیدن نخ دندان را فراموش نکنید.
  3. سعی کنید هر 6 ماه یک بار برای جرم گیری به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  4. تا جایی که می توانید از خوردن خوراکی هایی با قند بالا بپرهیزید.

آیا دندان درد می تواند فرد را بیمار کند؟

خود دندان درد تهدیدی برای سلامتی شما نیست. اما!!!

اگر دندان درد به علت وجود عفونت باشد، در صورت درمان نشدن، این عفونت می تواند به قسمت های دیگر بدن گسترش یابد.

در این صورت ممکن است فرد بیمار شود و حتی در موارد حاد تهدیدی برای زندگی وی محسوب شود. بنابراین اگر دندان درد شدیدی دارید که درمان نمی شود، بهتر است تا با دندانپزشک خود مشورت کنید و هر چه زود تر آن را درمان کنید.